Na één afspraak met je accountant heb je je administratie weer (enigszins) op orde, na één massage voel je je weer heerlijk ontspannen, met één consult bij je huisarts heb je advies en medicijnen waarmee je van je klachten afkomt, én:

Na één sessie met een empathische, deskundige gesprekspartner kijk je anders naar jouw situatie en weet je hoe je verder kunt. Dat is het idee achter de werkwijze die wij gebruiken:

SST in de praktijk

In de podcasts ‘Where Should We Begin’ en ‘How’s Work?’ kun je horen hoe Esther Perel binnen één sessie mensen weer vooruit helpt met relatieproblemen en zakelijke problemen.

Single Session Therapy (SST)

Het uitgangspunt van SST is dat mensen vaak maar één therapiesessie willen en nodig hebben. 

De meeste mensen die met therapie beginnen stoppen na één sessie. Dat gold als ‘drop out’; een mislukte behandeling. Maar uit onderzoek bleek dat de meeste mensen tevreden waren over die ene sessie en geen behoefte hadden aan een vervolg. 

Om die ene sessie maximaal te benutten zijn verschillende therapiecentra in Australië, Amerika, Canada en Engeland  ‘SST’ gaan onderzoeken en verder ontwikkelen. Vanaf begin jaren ‘90 publiceren onder andere Michael Hoyt, Windy Dryden en Moshe Talmon hun bevindingen hierover.

Zo werkt SST:

Bij SST staat elk gesprek op zich.

In plaats van een intake, een diagnose met behandelplan en een behandeltraject bieden wij losse sessies.
Daarin richten we ons niet op diepgravend zelfonderzoek, maar op wat er nu speelt in jouw leven.

Kleine koerswijzigingen op het goede moment hebben op lange termijn een groot effect.

Ons uitgangspunt is dat iedereen wel eens vastloopt door een samenloop van omstandigheden en dat je soms wat hulp kan gebruiken om weer vooruit te komen. En dan natuurlijk wel op het moment dat je die hulp nodig hebt. Daarom kun je zelf een sessie bij ons plannen op korte termijn.

Het doel van SST is om je in beweging te zetten, zodat je verder kan. En dan moet je denken aan kleine veranderingen, je stuurt steeds een beetje bij. We concentreren ons daarom op
één punt. We gaan niet de breedte, maar de diepte in.

Zo werkt de sessie:

1. Focus

We verhelderen wat voor jou, op dit moment, het belangrijkste punt is.

Daar kun jij al mee beginnen
vóór de sessie. Hoe beter jouw voorbereiding, hoe meer je uit de sessie haalt. Je leest hier hoe je dat kan doen.  

In de sessie gaan we daar op verder. We vragen door, tot in detail, want iedereen is anders en elke situatie is anders. We zorgen ook dat we niet te ver van ons onderwerp afdwalen in het gesprek. De sessie is effectiever met een goede focus.

2. Bijsturen

SST richt zich op het versterken van jouw vermogen om te veranderen. Iedereen heeft zijn eigen krachten en vaardigheden en we kijken met jou hoe jij die in deze situatie kunt gebruiken.

We onderzoeken hoe jij je omgeving kunt inschakelen om jou te ondersteunen. En waar je informatie kunt vinden of bijvoorbeeld een training kunt volgen als je die nodig hebt.

Wij delen onze relevante kennis en ervaring met jou. Bijvoorbeeld wat beproefde manieren zijn om met een bepaalde klacht om te gaan. Of hoe je bepaalde symptomen moet lezen; serieus nemen of is het vals alarm? Wanneer is het goed je intuïtie te volgen, en wanneer is het beter daar juist tegen in gaan?

3. Actie en vervolg

We zorgen er samen voor dat je aan het eind van het gesprek praktische punten hebt waar je mee verder kan.
Dat kan ‘externe’ actie zijn, zoals elke dag een wandeling maken of het gesprek met een collega aangaan.
Het kan ook ‘interne’ actie zijn, zoals je bewust worden van de valse opmerkingen die je tegen jezelf maakt als je iets onhandigs doet.

Je kunt op elk moment weer een nieuwe sessie plannen maar we adviseren je om de sessie eerst even te laten bezinken voordat je beslist of je een vervolgsessie wilt of niet.

Neem bij voorkeur meteen na de sessie de tijd om de sessie te overdenken.
Lees hier hoe je dat kunt doen. Kijk hoe het gaat met de nieuwe inzichten en met hulp uit je omgeving. Het kan even duren voordat je wat merkt van de verandering. Als je even wacht kun je beter beoordelen of je een vervolgsessie nodig hebt.

Veel gestelde vragen

Wij baseren onze tarieven op de richtlijnen van de NZa. Voor 2020 is het tarief voor niet verzekerde zorg vastgesteld op €110,27 per behandelsessie van 45 minuten. Met €140 voor 60 minuten ligt ons tarief daar net iets onder.

Individuele behandeling, gericht op “ bescherming, instandhouding en herstel van de (geestelijke) gezondheid” en preventie is vrijgesteld van btw. 

Relatietherapie is niet vrijgesteld van btw. Wij vinden dat niet redelijk en nemen het verschil daarom voor onze rekening. Het tarief voor relatietherapie is daarom, inclusief 21% btw, ook €140 voor 60 minuten.

Werkgerelateerde sessies zijn niet vrijgesteld van btw. Loopbaancoaching is onder voorwaarden belasting aftrekbaar voor particulieren, werkgevers en zelfstandig ondernemers. Het tarief voor deze sessie is €140 + 21% btw=  €169.40

NB: bij vergoede zorg wordt veel ‘indirecte tijd’ in rekening gebracht (voor verslaglegging, administratie etc.). Wij brengen alleen de tijd dat je een professional spreekt in rekening.

Dat is heel breed, dit zijn voorbeelden om je een idee te geven.

Ik heb last van:

  • een gebrek aan energie
  • emoties zoals angst, somberheid, schuld, schaamte, boosheid
  • stress
  • uitstelgedrag 
  • een onderwerp dat in mijn lopende therapie niet aan bod komt.
  • doelloosheid, twijfel

Ik wil:

  • mijn relatie verbeteren
  • meer discipline
  • investeren in mijn professionele ontwikkeling
  • een belangrijke beslissing nemen
  • me aanpassen aan een nieuwe fase in mijn leven
  • meer uit mezelf en mijn leven halen
  • een gewoonte veranderen
  • een conflict oplossen

SST is niet geschikt als behandeling voor chronische, ernstige psychiatrische problemen. 

SST is niet geschikt voor crisissituaties. Neem bij crisis contact op met je huisarts of 113 | zelfmoordpreventie | ☎ 0900-0113  . Voor meer informatie zie: Crisisdienst en crisisopvang

Je haalt het meest uit één sessie als je:

  • open bent over waar je mee zit en wat je wilt.
  • bereid bent verantwoordelijkheid te nemen voor het probleem en de mogelijke oplossingen.
  • geen dingen wilt veranderen die al goed gaan (if it works, don’t fix it).
  • geen behoefte hebt aan langdurig zelfonderzoek maar naar een oplossing zoekt voor de huidige situatie. 

Soms heb je behoefte om met iemand te praten die wat verder van je afstaat en daardoor met andere ogen naar jouw situatie kan kijken.
Zonder eigenbelang en zonder oordeel.
Met de deskundigheid om problemen in de juiste context te plaatsen. 
Om oplossingen te bieden als je daar behoefte aan hebt. Omdat psychologen geheimhoudingsplicht hebben kun je alles bespreken in de wetenschap dat het met niemand anders gedeeld wordt.

We werken met video-calls omdat we daarmee onafhankelijk van de locatie snel, flexibel gesprekken kunnen inplannen. Daarbij beperken we daarmee het reizen. 

Na één sessie zijn natuurlijk niet al je problemen voor altijd opgelost. Problemen horen bij het leven. Als je tegen een nieuw probleem aanloopt, kun je natuurlijk weer een sessie boeken.
Als je een goede klik hebt met de psycholoog kun je een vervolgafspraak bij dezelfde psycholoog maken.

Onze sessies worden niet vergoed door de zorgverzekeraar.
Wij bieden een snel beschikbaar alternatief voor vergoede zorg voor mensen die op korte termijn een probleem op willen lossen.

Dat betekent dat je niet eerst langs je huisarts hoeft voor een verwijsbrief, er geen diagnose gesteld hoeft te worden voordat de behandeling gestart wordt en er geen wachtlijsten zijn.

Daarmee richten we ons op mensen die zich niet willen vastleggen voor een langdurig behandeltraject, op mensen die zelf de regie willen behouden.

Vergoede zorg

Behandelingen voor psychische problemen worden (deels) vergoed en zijn daarmee voor iedereen toegankelijk. Dat is goed; zeker als er sprake is van een intensieve en langdurige behandeling waarbij de kosten flink kunnen oplopen.

De vergoede zorg heeft ook nadelen.
De wachttijd voor vergoede zorg is lang; de gemiddelde wachttijd voor behandeling van milde psychische problemen ligt boven de 2 maanden.

Veel stappen voordat je kan beginnen.
Voor vergoeding door de zorgverzekeraar heb je een verwijzing van de huisarts nodig. Vervolgens stelt de psycholoog tijdens de intake vast of er sprake is van een diagnose (stoornis) volgens de DSM V. Op basis van deze diagnose in je dossier kan een behandeltraject gestart worden. Niet iedereen voelt zich comfortabel bij een diagnose in zijn medisch dossier.

Niet alle kosten worden vergoed.
Als er geen diagnose gesteld wordt of bij diagnoses zoals relatieproblemen of burnout-klachten, wordt de behandeling niet vergoed.
Je betaalt altijd het wettelijke verplichte eigen risico van 385 euro. Afhankelijk van jouw verzekering en de afspraken met de psycholoog/organisatie wordt de behandeling verder gedeeltelijk of geheel vergoed.

Wij merken dat mensen vaak een vertekend beeld hebben van wat ‘normaal’ is. Je weet als buitenstaander meestal niet hoe iemand zich echt voelt. Denken dat anderen een fantastisch leven hebben terwijl jij je rot voelt helpt niet om je beter te voelen en helpt niet om contact te maken. 
Het besef dat we ons allemaal vaak matig of slecht voelen -met of zonder label van ‘psychische stoornis’-  kan helpen om meer open te zijn over hoe jij je voelt, en meer open te staan voor anderen.

Ruim 4 op de 10 mensen hebben ooit in hun leven last van één of meer psychische aandoeningen.

(bron: www.trimbos.nl)

1 op de 5 mensen heeft ooit in het leven een angststoornis. Hetzelfde geldt voor stemmingsstoornissen en middelenstoornissen. 
(bron: www.trimbos.nl)

43% van de volwassenen in Nederland voelt zich eenzaam blijkt uit een onderzoek in 2016. 

(bron: volksgezondheidenzorg.info)